Friday, November 16, 2007

دنياى ودنياك





قدماى لا تقفان على الأرض
يدياى ترتعشان ... بمجرد أن تقترب يداك
يعجز تفكيري عن إرسال أو استقبال اى معلومات
عيناى .... عيناى لا ترى إلا عيناك
آه لو تعلم كم أحب عيناك
أذني لا تسمع إلا شفتاك
تمضى الساعات معك كلحظات
ها هو شعوري معك في كل مرة فيها ألقاك
لكن ثم شعور آخر يجبرني على أن أقف على الأرض مرة أخرى
ذاك الشعور الذي يتسلل إلى بمجرد أن تغادر
فأنت مثل هذه الدنيا
نلهو فيها ونفرح ونسرق منها لحظات السعادة
ولكن في النهاية
نودعها
نودعها لأنها ليست ملك لنا
وأنت لم تكن يوما ملكا لي
لكن هناك فرق بينكم
أننا لا نختار منى سنغادر هذه الدنيا
لكنى أنا من اخترت أن أغادر دنياك

23 comments:

O S A M A said...

ياااااه

انا بقالى فنره مش بزورك جيت اتفاجئت تطور رهيب في المدونه يانجوان

جميل فعلااا

تسجيل حضور ولى عوده

تحياتى

Najwan said...

Osama
يه كدا يااسامه مش بتزورنى نسيت العيش والملح الى بينا
ايوة ارجع تانى بقى عشان تقولى رايك في الفستايين هههههههه
لا ملكش دعوة انت بالحاجات دي دي للبنات بس
هستناك اوكى

hoda omran said...


اولا الصورة تحفة جدااااااا
والموسيقى كمان ..ذوقك حلو اوى
;)

::::::::::::::::::::::
أننا لا نختار متى سنغادر هذه الدنيا
لكنى أنا من اخترت أن أغادر دنياك

منتهى القوة والرقة والضعف


::::::::::::::::::::::::::::
ولو سمحت بقة بطلى خروجاتك الكتير والبدى شوية قدام الماسنجر عشان اعرف ارغى معاكى
وحشتيـــــــــنى
:)

david santos said...

Nice posting, thank you

Najwan said...

همسات يامورة
انتى الى ذوقك حلو عشان انا بموت في الميوزك ربنا يخليكى ليا ياباشا انتى وسلامه ديما مظبطنى
هبقى الزقلك مرة على المسنجر بس انتى عرافه مبعرفش اعد في بيتنا الشارع يزعل منى

Najwan said...

david
u are welcome
I am happy for your visit to my blog

O S A M A said...

ومن قال لكٍ ان هذا باختيارك؟؟
واقع هو فرض عليكٍ
خطوات رسمة لكٍ
وبدأتى انتى
في التنفيذ
مستسلمه
ستغادرى دنياه
مثقلة القدمين
مغادره
وتلتفتى خلفك
لترى اخر خيط من خيوط
ظله بعيدا
الى ان يتوارى
ويظهر في الافق
حلم جديد
...........................

جميل نجوان ما خط قلمك
لمستى جوانا شيء

تحيااااااااتى

MKSARAT - SAYED SAAD said...

قدام شوية مش كتير الموهبة المدفونة هتبان اكتر بس ما تستعجليش
تحياتي

السـيد شبـل said...

انا اول مرة ادخا ع الدونة دى بس مدونة جميلة
انا اتمنى يكون بيننا اتصال
ماشى يا اوس

السـيد شبـل said...

المدونة الأولى على العالم
""""""""" بلا اسم """"""""
مستنيكم

السـيد شبـل said...

تعرفى ان انا مش شاب تمام
انا بعترف وانا اسف
انا كتبت وما شفتش المدونة وبجد ما تزعليش
يا نجوان
---------------------------------
ومن حقك دلوقتى ما تدخليش على مدونتى
--------------------------------
------------------------------

السـيد شبـل said...

كنت فاكرك اسامه

Najwan said...

ميرسيي يااسامه

Najwan said...

mksrat
مفهمتش استعجيل على ايه
بس عموام يافندم نوت مدونتى

Najwan said...

السيد شبل
اان قولت مين اوس دا برده قولت يمكن كان عايز يقول ياستاذه والكام حرف دول زنقوا معاه
ولا يهمك انا هدخل اشوف مدونتك دلوقتى
وميرسيي على كومنتك

a Dreamer with feet on the Floor said...

..jodowana ...
the Land of the south......what did u mean when U choosed this name....
the geographic meaning or what..
any way ..the name attract me ..2 come ..and I read.....U pass a stage the most experinced ones,,have gone through...wish 2 read more from U soon..
best regardes

السـيد شبـل said...

نجوان ازيك انا على فكرة رديت ع التعليق بتاعك... وحاولت اقلك بعض الافكار
---------------------------
اسم مدونتك "جندوانا" انا لسه عارفة امبارح ... وعجبنى جدا... وحلو يا نجوا انك حبتى فكرة انك تعيشى بعيد على القارة المهجورة.......
هكذا تعيش كل البنات الرومانسيات الهادئات "بنات".............."
اما احنا فلازم يطلع م... ابونا وسط زحمة الدنيا و
عوادم السيارات... اكل العيش مر
ce la vie
ياريت ما اكنش غلطت ف الاسبلنج

يا مراكبي said...
This comment has been removed by the author.
يا مراكبي said...

حبيت أعلق بعد ما أكون قريت موضوعات المدونة كلها

أولا كنت بأدور عن سبب تسمية المدونة بالإسم ده لكن ما وصلتش لحاجة .. إبقي قوليلنا ينوبك ثواب

ثانيا أنا مش من البنات آه .. بس الفساتين عجبتني جدا .. أنا بس ما أحبش إنها تتلبس قدام الناس كلها كده علشان ما يبقاش جسم المرأة على عينك يا تاجر كده

ثالثا بالنسبة لموضوع التخسيس .. الإرادة ثم الإرادة .. وما تزعليش من الدكتور إياه ده .. صديقك من صدقك

رابعا نيجي بقى للبوست الجميل ده .. وخصوصا الجزء الأخير الرائع ده

ونسرق منها لحظات السعادة
ولكن في النهاية
نودعها
نودعها لأنها ليست ملك لنا
وأنت لم تكن يوما ملكا ليلكن هناك فرق بينكم
أننا لا نختار منى سنغادر هذه الدنيا
لكنى أنا من اخترت أن أغادر دنياك

حلو جدا جدا التعبير الأخير ده .. بجد مبتكر

خالص تحياتي

hoda omran said...


فينــــــــــــك ياجميل
ياأبو ضحكة جنان
أنا جيت أعاكس بس
اوعى تفهمينى صـــــــح

;)

السـيد شبـل said...

كل سنه وانت طيبه

Najwan said...

السيد شبل
كل سنة وانت طيب بس انا مينفعش معايا ا لكلام دا انا عايزة حقى ناشف 25 جنيه اتصرف بقى

Najwan said...

همسات يامورة وحشتينى اوى انا رجعت امارس حياتى الطبيعيه تانى وهقرفك بقى