Wednesday, July 25, 2007

لحن بلا كلمات


ثوب ابيض ..... عروس كالحوريات
اغنيات ورقصات
مدعون ومدعوات ..... أولاد وبنات
كعكه تكاد تصل إلى السموات
لا لم يخطر ببالى يوما أيا من هذه الشكليات
كل ما حلمت به هو رقصه ارقصها معك
ولكن ياترى سأختار ايا من هذه الأغنيات
*****
خدنى بين ايديك ..... لا لا يأحلى دنيا أنا عشتها افضل ..... اعتقد أجمل قصه حب اجمل
*****
لكنى لم اختر ايا من هذه الأغنيات
واخترت لحن بلا كلمات
ولما الكلمات
فأنا لا أريد أن اسمع ولا أن ارى إلا عيناك
لا أريد ان اعيش معك إلا كلحن بلا كلمات
لحن ننسي به كل ما حولنا من مجريات
نلهو ونرقص عليه ونقول اجمل ما قيل في الحب من عبارات
ولكن...!
من دون كلمات

Monday, July 9, 2007

أمانى



هيوحشنى كلامنا ... ضحكنا ... إبتسامتنا
هتوحشنى خروجتنا وقاعدتنا
كل أيامنا

مسكات اختراعنها .... خروجات مش هانساها
حتى كلامنا عن عاشور هيوحشنى
اوقات متتنسيش وكلام ميتحكيش

كان نفسي اقولك ارجعى تانى وانى هستناكى


بس لأ مش هقولها عارفه ليه
علشان شوفت في عينكى شوق وفي قلبك حب مش عارفيين يعيشوا من غيره

بس ايامنا وذكريتنا هيفضلوا موجودين
سنين كتير

Sunday, July 8, 2007

بين الأرض والسماء

أناس كثيرون ، سيارات ، ضجيج ، بحر ، حيث وقفت هناك تائهه انظر من حولى لعلى اجد بريقا لأمل يخرجنى من بئر احباطاتى ، نظرت في وجوه الناس فلم أرى إلا الغدر ، اخفضت راسي يائسه فوقعت عينى على الارض فما رأيت إلا القبور اغمضت عينى هاربه ، متأمله العالم من حولى فما لاح بخيالى إلا الحرب والدمار ، فتحت عيونى مسرعه وادرت وجهى إلى البحر لكنى رايت سكونا مخيف ، تذكرتك فلم اشعر بشىء ،نظرت إلى السماء ولكنى ابتسمت ، لماذا ابتسم رغم كل ما الم بى من الآلام رغم الحروب والدمار رغم الموت الذى بات يحيط بنا والقبور التى لا طالما ارعبت قلوبنا رغم انقلاب الاحباء إلى اعداء رغم موجه الصقيع التى تقصف بقلبي من حين لآخر

ربما لانى عندما نظرت إلى السماء تذكرت ان لى ربا كريما وهبنى قلبا محبا ......رحيما اطمح في ان يعفو عنى

Tuesday, July 3, 2007

تعلم كيف تعامل المرأة !!!0


قريت قبل كدا مقوله بتقول " إن الرجل الذي لا يكذب على المرأه لا يقيم وزنا لمشاعرها " وقريت كمان دراسة بتقول " أن النساء يروق لهن أن يكذب الرجال عليهن " 1
يا ترى الكلام دا صح ؟

الكلام دا بقى صح بعد ما غلطت أول إمبارح ورحت سئلت دكتور وقولتله انى عايزة اخس الراجل طلع كويس وشرحلى كلام كبير أوى فهمت منه إن مراكز المخ باااازت ( شردنى ) قولتله نعدل مراكز المخ دي ازاى يادكتور؟ اتكلم معايا، وشرحلى بس وهو بيتكلم معايا قالى كام كلمه لما فكرت فيهم بعد ما مشيت كنت عامله ريجيم طبعا جالى اكتئاب وقعدت آكل آكل آكل بعد كدا بقى عيطت لما قولت يا بس ، إيه هو الكلام بئى :1
انتى حره انا مش محتاج اثبت نجاح برنامج التخسيس دا عشان انا عارف نتيجته
انتى فوق ال...... كيلو وبتتدلعى
ايه الدلع دا؟؟؟؟
انتى فوق الـ ........ وبتفكرى
انا مبحبش حد يسكت بعدين يئولى طيب
متحسسنيش انك قاعده على زرار الريجيم

يمكن هو قصده مصلحتى او اكيد عايز مصلحتى بس هو دايقنى اوى

لما صحيت الصبح بسأل أخويا أنا شكلي تخينه قلى اه صوّت في وشه عشان انا عارفه انى تخينه بس انا عايزاه يضحك عليا ويئولى انى مش كدا !!!0

لو شوفت ولد مش شاطر في المدرسه مثلا هتلاقى اغلب الاهالى بيكلموه كدا< إنت غبي وإنت مش نافع ودي مشكلتك تنجح ولا متنجحش إنت الى هتنفع نفسك ( دا تقريبا الاسلوب الى اتبعه الدكتور معايا ) بس في اسلوب تانى بيتهيئلى ممكن يكون احسن بكتير... انك تقول لابنك <انت ذكي وهتقدر تنجح ونجاحك دا يهمنا كلنا وهيخلينا فخوريين بيك >1